PDA

Afficher la version complète : Recette Cuisine Japonaise - preparer soi meme le zaru udon



koiwasan
17/06/2007, 19h11
bonjour,je souhaiterais me preparer moi meme un bon zaru udon! j'adore cela et je ne peut m'empecher d'aller au kunitoraya a paris a chaque passage dans la capitale!

pouvez vous me dire comment preparer cette merveille?

merci beaucoup!
:D

asagiri
18/06/2007, 14h44
bonjour

Ingredients
1 package udon or somen noodles - of choice
1 - 2 inch piece of kombu
6 dried shitake mushrooms
2 small packages bonito flakes
1 to 2 tablespoons rice syrup - optional
� cup soy sauce
2 tablespoons wasabi - mix with 1 tablespoon water
scallions for garnish - minced

Instructions
Cook udon or somen noodles as you would spaghetti, drain, rinse with cold water and keep in refrigerator.
In a large saucepan add 4 cups water, kombu and mushrooms and bring to a boil. Reduce heat to a simmer and simmer for 20 minutes. Keep broth simmering, remove and discard kombu. Remove shitake and slice into bite size pieces and set aside to cool. Place bonito in a strainer and place the strainer into the simmering broth for 3 minutes, then remove and discard. Let broth cool.
In a saut� pan add rice syrup, 1 tablespoon of the soy sauce and 1 tablespoon of the broth. Cook on medium heat for 15 minutes. Remove from heat and cool to room temperature.
To serve, place noodles in 4 bowls. Place broth in 4 bowls for dipping. Place mushrooms, wasabi and scallions on 4 plates, to be used as desired. Garnish with soy sauce to taste.

Note: Please use Organic products whenever possible.

Other recipe information
Recipe From Macrobiotic Chef Baku


aussi

Last Tuesday I had dinner with Rachel, Alvin and Ken at a little Japanese place called Hako on Degraves Street. We had this perfect Zaru Udon which is basically udon with Japanese cold noodle sauce served chilled. The dish was served beautifully on a zaru, garnised with thinly sliced nori, wasabi and Japanese marinated ginger.

I have missed that dish ever since the moment we finished it and since today is another 30-degree-day. I decided to re-create this cooling dish at home without a zaru. The recipe is very simple - the are only two main ingredients: udon and sauce. And it can be prepared within 10 minutes.

Zaru Udon

For one serve.

Ingredients:

1 pack of udon (can be found in Asian grocery.)
Half cup of diluted cold noodle sauce/tempura dipping sauce (also can be found in Asian grocery, please follow your bottle’s instruction to get the desired amount).
Thinly sliced nori (optional)
Wasabi (optional)
Step-by-step dummy guide to enjoy and prepare Zaru Udon:

Boil water in a pot and put the udon in it when it’s boiled.
Let the udon cook for about 2-3 minutes
Drain the udon and soak it in cold water until it gets cool
To accelerate the cooling process, pop it into the freezer for several minute
Dilute the sauce as instructed
Freeze the sauce for several minutes too<
Serve the sauce and udon on separated bowl/plate.
Dip the udon into the sauce when eating it.



Zaru soba c`est bon aussi

Zaru Soba
Serves 4

* 1 cup niban dashi
* 1/4 cup soy sauce
* 2 TB mirin
* 1/4 teaspoon sugar
* 1 cup dried bonito flakes
* wasabi
* green onions, minced
* 1 - 8oz package Soba noodles, prepared according to package directions
* 2 TB toasted sesame seeds
* nori strips, cut into slivers

In small sauce pan bring dashi, soy sauce, mirin, and sugar to a boil. Stir in bonito flakes and remove from heat. After about 1 minute, strain broth. Cool to room temperature. May be prepared in advance and stored in the refrigerator.

Toss noodles with sesame seeds then divide into 4 servings on plates or zaru baskets. Top with shredded nori. Divide the sauce between 4 small bowls. Serve a dab of wasabi and a spoonful of green onions on individual small plates. To eat: season the dipping sauce as desired with wasabi and onions. Pick up a bite full of noodles with chopsticks, dip into sauce, and enjoy.

Heiho
18/06/2007, 22h14
.

Et on dit, merci qui ???

keya
19/06/2007, 15h47
Ingredients
1 package udon or somen noodles - of choice

Ingredients:
1 pack of udon (can be found in Asian grocery.)…

nooon, pas bon! :evil:

asagiri
19/06/2007, 15h51
bonjour

il faut mieux acheter des udons de bonnes qualites , ou les faire soi meme
tu as raison

koiwasan
06/01/2008, 19h07
je souhaiterais preparer le tenzaru udon (celui que je mange quand je me rend au kunitoraya)
quels ingredients faut il pour cela?
merci!

koiwasan
12/01/2008, 13h49
:( aidez moi svp!

Heiho
12/01/2008, 17h23
Je crois que cela devrait t'aider un peu
Pour 4 personnes
Zarusoba
- 500g de soba
- 1 feuille de nori
Soba-tsuyu
- 200ml de dashi
- 50ml de mirin
- 50ml de sauce de soja
Tempra
- 8 crevettes
- 1 petit calmar
- 1/2 petite aubergine
- 1/2 petite courgette
- 1/8 petit potimarron
- 1 petite carotte
- 100g de haricots verts
- 4 feuilles de shiso
Pâte à frire
- 1 oeuf
- 150ml d’eau froide ( mettez-la au réfrigérateur ou mettez-y des glaçons )
- 100g de farine de blé T45
- Huile végétale pour friture
- Ciboulette
- Wasabi
- Radis blanc finement râpé
- Gimgembre finement râpé


Préparation : 60 minutes
Cuisson : 60 minutes
Difficulté : +++
880.35kcal /pers
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Préparez le sobatsuyu. Chauffez le dashi avec la sauce de soja et le mirin dans une casserole. Laissez refroidir. Placez au réfrigérateur pour servir frais.
Décortiquez les crevettes et ôtez la veine centrale. Incisez le ventre des crevettes. Videz et lavez le calmar et ouvrez. Enlevez la muqueuse et coupez en quatre.
Coupez l’aubergine en rondelles de 1cm d’épaisseur, mettez-les dans l’eau pour enlever l’âcreté et égouttez-les sur du papier absorbant. Coupez également la courgette et le potiron en rondelles de 1cm d’épaisseur.
Coupez la carotte en allumettes. Enlevez les files et les bouts des haricots verts, lavez-les.
Lavez les feuilles de shiso et égouttez-les sur du papier absorbant.
Préparez la pâte à frire. Dans un bol, mélangez l’oeuf battu et l’eau froide et ajoutez la farine de blé. Incorporez-les délicatement. Réservez une partie de la pâte dans un autre bol pour les carottes et les haricots.
Dans une casserole, préchauffez un grand volume d’huile à 180°c. Passez dans la pâte à frire et faites frire dans l’ordre : les légumes, les calmars et les crevettes. Séparez les carottes en quatre parts, passez-les dans la pâte à frire et faites-les frire en formant un bloc. Procédez de la même manière pour les haricots verts, plongez-les dans l’huile, sortez-les quand ils flottent et dégraissez-les sur du papier absorbant. (Ne les dorez pas.) Arrangez-les dans une assiette.
Pendant ce temps, faites cuire les sobas ‘al dente’ dans un grand volume d’eau bouillante. Après la cuisson, rincez les sobas sous l’eau courante, égouttez-les et mettez-les sur le zaru puis décorez de nori finement haché.
Dans des coupelles à soba, mettez le sobatsuyu avec lequel on mange les sobas et les tempuras. Vous pouvez l’accompagner de ciboulette hachée, de radis blanc râpé et de wasabi.

*On peut mettre l’eau et l’oeuf pour la pâte à frire au réfrigérateur après les avoir mélangé. Pour qu’elle reste légère, Il ne faut pas trop remuer la pâte après avoir ajouté la farine. Il ne faut pas trop mettre de pâte.
*Faites cuire les sobas dans un grand volume d’eau. Quand vous mettez les sobas dans l’eau bouillante, remuez-les pour qu’ils ne collent pas.