PDA

Afficher la version complète : Une pasteque a 4000 euros



nishi
12/06/2008, 11h13
L info n a rien de fantastique, mais sur fond de crise alimentaire mondiale je la trouvais juste un rien obscene...



Saturday, June 7, 2008

Black watermelon fetches record ¥650,000 in Hokkaido
Compiled from AP, Kyodo
A black jumbo watermelon auctioned in Toma, Hokkaido, fetched a record ¥650,000 Friday, making it the most expensive watermelon ever sold in Japan — and possibly the world.

The 8-kg premium Densuke watermelon, grown only in Hokkaido, was purchased by a marine products dealer who said he wanted to support local agriculture. The dealer said he plans to resell the fruit in an Internet auction.
In a country where melons are a luxury item commonly given as gifts, the watermelon's hefty sale follows another jaw-dropping auction last month, where a pair of Yubari cantaloupes sold for a record ¥2.5 million.
Friday's winning bid drew a gasp even from veterans of the expensive-fruit market.
"This is the highest price on record for a Densuke watermelon, and that probably means it's the highest of any watermelon in Japanese history," said Kazuyoshi Ohira, a spokesman for the Toma Agricultural Cooperative.
The watermelon was the first of 65 sold as part of the season's initial harvest and one of 9,000 expected for the year. Unseasonably warm weather in April and May helped boost the sugar content and overall quality of the fruit this year, Ohira said.
Other Densuke watermelons won't cost quite as much. Most will retail at department stores and supermarkets for a more modest ¥20,000 to ¥30,000, Ohira said.
And what makes a watermelon worth so much?
Its unusual black skin, Ohira said. Inside, the watermelon is crisp and hard. And, he said, it has unparalleled taste.
"It's a watermelon, but it's not the same," he said. "It has a different level of sweetness."

Merci le Japan Times

asagiri
12/06/2008, 17h13
Bonjour

Pourquoi cette somme pour une pastèque , mème si elle est spéciale , c'est un peux excèssif non ?

nishi
13/06/2008, 01h47
Raison 1

The 8-kg premium Densuke watermelon, grown only in HokkaidoRaison 2:

Its unusual black skin, Ohira said. Inside, the watermelon is crisp and hard. And, he said, it has unparalleled taste.
"It's a watermelon, but it's not the same," he said. "It has a different level of sweetness.":shock:

Raison 3: Les japonais adorent payer cher un produit des que l on peu le consommer en avance sur sa saison ( 走り). C est une coutume qui existait deja a l air d Edo ou les habitants des faubourgs etaient pres a mettre en gage certain de leurs effets pour acheter, par exemple, un katsuo peche en avance...
A savoir, dans ces cas la on n achete jamais pour consommer mais pour offrir.

Autant dire pas une seule bonne raison. Ce n est, en effet, pas une pasteque perliere comme l on serait en droit de s y attendre...

tcha
13/06/2008, 09h40
Interessant ce sujet qui de premier abord semble banal mais si on creuse le sujet comme le fait Nishi on peut y voir une facette de la culture ancestrale japonaise!
Possession à tout prix le premier quitte à gager son bien pour en fait un "bien gastronomique". Vous me direz qu'en Occident aussi cela se faisait (et se fait encore) mais pas avec la même classe social.

Suikasensei
13/06/2008, 19h47
J'adore le "It has a different level of sweetness" :cool:
En tant que watermelon master, je m'insurge cependant contre de tels prix.
Une bonne pastèque avec une pointe de sel, dégustée le matin par une chaleur étouffante sur sa terrasse, devrait être un plaisir que chacun puisse s'autoriser.

simseb99
14/06/2008, 00h02
J'adore le "It has a different level of sweetness" :cool:
En tant que watermelon master, je m'insurge cependant contre de tels prix.
Une bonne pastèque avec une pointe de sel, dégustée le matin par une chaleur étouffante sur sa terrasse, devrait être un plaisir que chacun puisse s'autoriser.

T'inquiète, à côté de chez moi, la pastèque que j'ai acheté hier était à 500Yens, 1000Yens pour les plus gros modèles, à ce prix, tout le monde peut se le permettre ;)

Mais elles ne sont pas noires et ne viennent peut être pas de Hokaido.